Dawniej strony internetowe w dużej mierze były tworzone po to, aby być wizytówkami firm. Obecnie coraz częściej są one postrzegane jako narzędzia do tego, aby generować większą sprzedaż i zwiększać zasięg działalności. Jednak, aby wiedzieć, czy prowadzone działania w ogóle mają sens – konieczna jest profesjonalna analityka internetowa. To właśnie tacy specjaliści jak analitycy internetowi mogą powiedzieć nam coś więcej o użytkownikach oraz o najlepszej strategii działania, jaką możemy podjąć.
Analityka marketingowa – co możemy sprawdzić?
Jeśli decydujemy się na reklamowanie strony, możemy wybrać jeden rodzaj kampanii lub też obrać wiele strategii działania. Możemy też próbować różnych form reklamy jedna po drugiej. Skąd jednak będziemy wiedzieć, co tak naprawdę przynosi największe zyski, a co nie jest opłacalne? Czasem nawet zauważając wzrost ilości zleceń ciężko jest nam oddzielić te, które pochodzą od klientów stacjonarnych oraz te, które być może wygenerowała strona internetowa oraz reklama. Na to pytanie mogą odpowiedzieć nam analitycy internetowi, którzy znają podstawowe narzędzia, na których bazuje analityka marketingowa, ale często też wykorzystują bardziej zaawansowane techniki modelowania zachowań użytkowników.
Najbardziej podstawowe kwestie związane z analityką internetową
Do takich najbardziej podstawowych danych należą te, które są związane z ruchem na stronie. Na pewno chcielibyśmy wiedzieć ile użytkowników odwiedza naszą stronę e miesiącu – może jest ich dwustu, a może jest ich więcej niż tysiąc? Na podstawie analityki marketingowej dowiemy się też, jaki jest współczynnik odrzuceń strony, a więc ile osób zaraz po wejściu od razu ją opuszcza bez wykonywania żadnej akcji. Dodatkowo, możemy dowiedzieć się czegoś więcej o tym, jakie jest zaangażowanie użytkowników na stronie, a więc ile średnio spędzają czasu przeglądając ją.
Analityka internetowa może wskazać skąd pochodzą użytkownicy
Bazując na wiedzy analityków internetowych można też uzyskać te najważniejsze informacje odnośnie tego, skąd pochodzą użytkownicy, którzy odwiedzają naszą stronę. Dzięki takim danym możemy sprawdzić, czy dana forma reklamy jest pod tym względem skuteczna. Może to właśnie kampania w mediach społecznościowych generuje dla nas największy ruch, a może jest to regularne inwestowanie w linki sponsorowane. Informacje o tym, jak efektywne jest pozyskiwanie nowych użytkowników są kluczowe dla analityki marketingowej i mogą być wstępem do dalszych analiz związanych z poszczególnymi źródłami ruchu.