Dzisiaj aby znaleźć pracę musimy starania rozpocząć od napisania odpowiedniego CV. CV nie powinno zanudzić przyszłego pracodawcy a powinno dać mu pełny obraz naszych umiejętności i naszego życia zawodowego. Dobrze napisane CV to pól sukcesu w znalezieniu odpowiedniej pracy. Dlatego tak bardzo istotna jest kwestia – jak napisać CV.
Co to jest CV?
CV to skrót od curriculum vitae, czyli jest to inaczej opis przebiegu naszej pracy zawodowej. Każde CV musi zawierać podstawowe dane czyli dane osobowe, kontaktowe, referencje od poprzednich pracowników, zainteresowania osoby starającej się o pracę, jej przebieg pracy zawodowej oraz jej umiejętności. Jednak takie informacje to suche fakty, które za bardzo mogą nie zainteresować pracodawcę. Celem każdego CV jest pokazanie całej drogi zawodowej danej osoby, oraz przekazanie wszystkich informacji o jej wykształceniu. Dlatego istotne jest jak napisać cv, by było ono w miarę interesujące. Oczywiście im ciekawsze wykształcenie i bardziej rozwinięta droga zawodowa tym ciekawsze CV, ale nie każdy może się tym poszczycić a każdy chce znaleźć ciekawą pracę.
Jak napisać CV?
Dobrze napisane CV jest treściwe, zwięzłe, nie za nudne. Jest to, o czym należy pamiętać, historia przebiegu naszego życia zawodowego a nie historia naszego życia osobistego. CV powinno być napisane profesjonalnie tak by dane dokumenty zwróciły uwagę pracodawcy i zrobiły na nim jak najlepsze pierwsze wrażenie.
Istnieje zasada, które mówi, że dobrze napisane CV nie powinno przekraczać dwóch stron kartek formatu A4. Oznacza to, że wszelkiego rodzaju zbyt długie informacje mogą zanudzić osobę czytającą a nie zrobić na niej dobrego wrażenia.
Podstawowe zasady dobrego CV
Profesjonalne i atrakcyjne CV powinno być napisane zwięźle, przejrzyście, atrakcyjnie i spójnie, na pewno nie chaotycznie. Tak by osoba czytająca zechciała poznać osobę, która je napisała a nie odłożyła dane CV.W każdym CV obowiązuje zmieniony porządek chronologiczny czyli wszystkie miejsca pracy oraz uczelnie powinny tam być wpisane od ostatniego do pierwszego a nie od pierwszego do ostatniego.
Co zrobić by CV było czytelne?
Pracodawca czyta bardzo dużo CV, zwróci uwagę więc na to, które będzie najbardziej czytelne, które podkreśli najważniejsze informacje, które będzie przemyślane dobrze zaprojektowane na kartce papieru.Prezentujemy się jako przyszły pracownik, najpierw na kartce papieru, ważne jest by ta kartka papieru zwróciła na siebie uwagę, by nie była kolejną czytaną, nudną kartką curriculum vitae.